آیا شما هم از صحبت‌های کلینزمن متعجب شدید؟

در ادامه یورگن در مورد شرایط بهتر این دیدار برای تیم ملی ایران صحبت کرده و مدعی شد به دلیل برگزاری مسابقات در خاور میانه، این بازی به نوعی دیداری خانگی محسوب می شد و بازیکنان این تیم به گرمای هوا و این شرایط عادت داشتند. کلینزمن در ادامه تاکید داشت بازیکنان ایران داور و بازیکنان حریف را کنترل کرده و بلد بودند چه کاری کنند و البته این خیلی هم بد نیست (با لحنی عجیب و کاملا طعنه آمیز).

صادقانه و بدون تعصب، رگه هایی از “نژادپرستی” و “خود برتربینی” در کلام یورگن کلینزمن به وضوح دیده می شد و چنین ادبیاتی از سوی یک کارمند رسمی نهادی مانند فیفا، رسما زیر سوال بردن بی طرفی این مجموعه و رفتاری حساسیت برانگیز است. بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور کلافه و مستاصل از این نگاه خود برتر بینی مردمان کشورهای دیگر به خصوص اروپایی ها هستند و این بار شاید بیشتر از همیشه در مورد این تجارب تلخ با یکدیگر همدردی کردیم.


کد خبر : 1855885 |
06 آذر 1401 ساعت 14:39 |
5.1K بازدید |

0
دیدگاه

کدام مسابقه را تماشا کردی یورگن!

اما کارلوس کی روش هم که استاد استفاده از چنین موقعیت هایی. سرمربی تیم ملی ایران پاسخ تند و صحیحی به صحبت های اسطوره فوتبال آلمان داده و احتمالا در 24 ساعت اخیر با هیجان و شور وصف نشدنی، بازیکنان تیم ملی ایران را تحریک به درخشش دوباره در زمین کرده است. ممنون یورگن کلینزمن، شاید بعد از اولین صعود تیم ملی ایران به دور حذفی جام جهانی، از نقش تو هم از انگیزه دادن به بازیکنان تیم ملی ایران و به اوج هیجان و شور و عشق و وطن پرستی رساندن آنها یاد کردیم.

دیدار بعدی ما نیز در مهر ماه 83 با یورگن کلینزمن رقم خورد. او به عنوان سرمربی تیم ملی آلمان به تهران سفر کرد و علیرغم ناهماهنگی های هنگام استقبال، در نهایت احترام و تکریم، محصول رفتار هواداران و بازیکنان تیم ملی ایران به بازیکنان و کادر فنی رقیب بود.

عجیب اینجاست حتی وقتی مجری برنامه در مورد بازگشت ایران به مسیر بعد از شکست سنگین مقابل انگلیس هم حرف زد، باز کلینزمن کاملا بی ربط مدعی شد این سبک بازی و فرهنگ ایرانی هاست و اصلا کارلوس کی روش به همین دلیل استخدام شده است. اشاره احتمالا بی ربط و البته غلط به ناکامی کی روش در کلمبیا و مصر در رسیدن به جام جهانی (چگونه یک سرمربی در یک دوره می تواند همزمان در دو تیم ناکام باشد)

دوباره هم اشاره به تحت فشار گذاشتن و فریب دادن داور و شلوغ کاری نیمکت و این فرهنگ بازی آنهاست. کلینزمن تاکید داشت بازیکنان ایران با احساسات و فرم صورت شان داور را فریب داده و مکررا به داور چهارم معترض بودند. تاکید روی اینکه این فرهنگ ایرانی هاست و کاری می کنند که تمرکزت را از دست بدهی، دیگر بیش از اندازه و تکراری شد و عجیب بود که حتی این ستاره بزرگ فوتبال آلمان انگار علاقه ای نداشت کلامی در مورد سلطه تقریبا 90 دقیقه ای تیم ایران از ولز و سبک بازی قابل احترام تیم کی روش حرف بزند. در ادامه کلینزمن گفت که اگه داور اروپایی بود شرایط فرق می کرد و این رفتار مانند بازیکنان کاستاریکایی! بود و ….


صحبت هایی تند و احساسی، انگار یورگن کلینزمن خیلی از برتری ایران مقابل ولز عصبی شده بود.

آیا شما هم از صحبت‌های کلینزمن متعجب شدید؟

یاد کردن از قربانیان زلزله رودبار سال ها بعد و به محترمانه ترین شکل ممکن توسط تیم ملی ایران و با هدایای احمدرضا عابدزاده در بازی ایران برابر آلمان جبران شد. گرچه شادی اغراق آمیز و آزاردهنده یورگن کلینزمن بعد از باز کردن دروازه ایران از خاطرمان نرفت، اما در آن دیدار که حداقل آرام تر از آن بودیم که چنین گفتمانی در ذهن این بازیکن ثبت شود.

اما در این برنامه به نظر می رسید یورگن کلینزمن حتی از متعصب ترین هواداران تیم ملی ولز نیز عصبی تر بوده و انگار دیگر رسما از برتری تیم ملی ایران ناراحت شده و نمی تواند جلوی خشم خود را بگیرد. او تقریبا هیچ مصداقی برای حرف های خود نداشت و جالب تر اینکه مجری یا دیگر مهمانان نیز تمایلی نداشتند او را به چالش کشیده و مثلا سوال کنند کدام بازیکن خطای شدیدی داشت یا چه زمانی بازیکنان سر داور ریختند؟ داوری در کدام صحنه به سود ایران بود؟ حتی اگر تکنولوژی بازبینی صحنه وجود نداشت این اخراج آشکار وین هنسی نیز تبدیل به اخطار شده و شاید حتی شانس پیروزی ایران نیز از بین می رفت.

آمار نشان می دهد ما مرتکب 10 و ولز مرتکب 9 خطا در طول 90 دقیقه شده ایم که این نه اختلاف فاحشی دارد و نه نسبت به استانداردهای یک مسابقه در این سطح، رقم قابل توجهی محسوب می شود. او تاکید داشت باید به این موضوع پرداخته شود و بازیکنان ایران به نوعی با تحت فشار گذاشتن داور، شرایط را به سود خودشان رقم زده اند.

آریا فاطمی مقدم



منبع

به گزارش “ورزش سه”، مصاحبه یورگن کلینزمن به عنوان مهمان در برنامه “مچ آو دِ دی”، اینقدر عجیب و غیرعادی بود که انگار کینه ای قدیمی و فروخورده در این ستاره پرافتخار دنیای فوتبال نهفته است. البته صحبت های ستاره سابق فوتبال آلمان در ابتدا با جملاتی احتمالا مثبت آغاز شد و او ایرانی ها را افرادی احساساتی آنهم از نوع غلیظش توصیف کرد که چه از جهت منفی و چه مثبت، همیشه شور و حرارت بالایی دارند. اما در ادامه کلینزمن در مورد خطاهای مکرر بازیکنان ایران  و درگیری های مکرر با داور صحبت کرد.

حتی در قالب یک کارشناس صرف نیز شکل عجیب و محسوسی از کینه و انگار چیزی شبیه به دشمنی یا خاطره تلخی از گذشته در کلام یورگن کلینزمن دیده می شد. هر چقدر تقابل های خود در سه دهه اخیر با او را مرور کردیم متوجه چیزی شبیه به این نشدیم.