جزییات حذف فغانی از لیست داوران بین‌المللی ایران

از سوی دیگر شایعاتی درباره ایجاد اختلاف میان فغانی و برخی اعضای کمیته داوران و همچنین برخی قاضی های لیگ برتری نیز به گوش می‌رسد که ظاهرا این موضوع نیز بی تاثیر در تصمیم فدراسیون نبوده است.

اما اینکه چرا کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصمیم به حذف فغانی از لیست الیت گرفت، شایعات زیادی را مطرح کرده است. در این خصوص یک بحث جوانگرایی است که مسئولان کمیته داوران روی آن تاکید دارند اما این موضوع هم با توجه به حضور داوران بالای 40 ساله دیگر در لیست چندان منطقی نیست.

این لیست که برای سال 2023 به فدراسیون جهانی اعلام شده تاثیری روی قضاوت داوران جام جهانی ندارد و فغانی بر اساس لیست قبلی ایران و به عنوان داور ایرانی به جام جهانی خواهد رفت. مساله مهم اما درباره آینده قضاوت این داور برجسته است.

درباره حذف نام علیرضا فغانی از لیست الیت امروز خداداد افشاریان رییس کمیته داوران مصاحبه ای انجام داد و توضیحاتی را ارائه کرد. او اما در این مصاحبه دلیل مشخصی برای حذف فغانی بر زبان نیاورد. افشاریان ضمن قدردانی از زحمات فغانی گفت:‌«فغانی در سال ۲۰۲۱ توسط کمیته داوران وقت در لیست بین‌المللی قرار نگرفته بود، اما با هماهنگی فدراسیون فوتبال مجددا به لیست بازگشت. در سال ۲۰۲۲ خودم به عنوان مسئول کمیته داوران وی را به عنوان نفر نخست لیست معرفی کردم، چراکه شانس اصلی قضاوت در جام جهانی بود و به اعتقادم حق وی بود که در صدر لیست قرار بگیرد و امیدواریم در جام جهانی نیز بسیار موفق عمل کند. اما باتوجه به تغییر محل جغرافیایی زندگی فغانی، اینکه در اول سال میلادی ۴۴سال و نه ماه سن خواهد داشت و تورنمنتی وجود ندارد که او تا به حال موفق به حضور در آن نشده باشد، تصمیم به خط زدن او گرفتیم.»


کد خبر : 1845637 |
06 مهر 1401 ساعت 19:55 |
3.3K بازدید |

0
دیدگاه

جوانگرایی یا اختلافات پشت پرده؟

هرچه که هست جام جهانی قطر آخرین تورنمنتی است که فغانی زیر پرچم ایران به قضاوت خواهد پرداخت و از سال 2023 او دیگر در لیست الیت ایران نیست و احتمالا شاهد خداحافظی اش از قضاوت های بین‌المللی باشیم.



منبع
حذف علیرضا فغانی از لیست داوران بین‌المللی شوک بزرگی به جامعه فوتبال وارد کرده؛ اتفاقی که توضیحات رییس کمیته داوران هم آن را توجیه نمی‌کند.

جزییات حذف فغانی از لیست داوران بین‌المللی ایران

به گزارش “ورزش سه”، لیست الیت داوران فوتبال ایران که روز دوشنبه به فیفا معرفی شده بود، امروز به طور رسمی روی خروجی سایت فدراسیون قرار گرفت و نکته عجیب آن غیبت علیرضا فغانی است.

افشاریان در شرایطی در مصاحبه خود عنوان کرده فغانی به زودی 45 ساله می‌شود و تا قبل از 45 سالگی او تورنمنتی برای قضاوت وجود ندارد که فیفا برای داوران دیگر محدودیت سنی ندارد. در ایران داوران تا 45 سالگی حق قضاوت دارند اما در تورنمنت های بین‌المللی زیر نظر فیفا و AFC دیگر محدودیت سنی برداشته شده و داوران تا هر زمان که آمادگی جسمانی داشته باشند،‌می‌توانند در عرصه‌های بین‌المللی سوت بزنند.

بر این اساس فغانی اگر در لیست ایران باقی می‌ماند،‌شانس اول قضاوت در جام ملت های آسیا 2023 می‌شد. اما خروج نام او این شانس را از او خواهد گرفت. شانس مجدد برای قضاوت فغانی در جام ملت های آینده در صورتی داده می‌شود که او در لیست الیت داوران استرالیا قرار گرفته باشد که پیگیری ها نشان می‌دهد این کشور 7 داور الیت خود را انتخاب کرده و اثری از فغانی در فهرست فدراسیون استرالیا دیده نمی‌شود. از طرفی فغانی چون هنوز 5 سال از اقامتش در استرالیا نگذشته احتمالا بر اساس قوانین نمی‌تواند در لیست الیت این کشور هم باشد و این احتمالا به معنی خداحافظی همیشگی فغانی با داوری بین‌المللی بعد از جام جهانی خواهد بود.

در این شرایط شایعه شده فاصله ایجاد شده میان فغانی و سایر داوران یکی از دلایل اصلی تصمیم کمیته بوده است. مسئولان کمیته داوران بر این باور هستند که اگر فغانی از سرلیست ایران خارج شود، آنوقت داوران دیگر هم می‌توانند در عرصه های بین‌المللی بزرگ شانس سوت زدن به دست بیاورند.