مربی معروف ایران: دیگر من را نمی‌خواهند

* یعنی شما فکر می‌کنید عملکرد خوب تیمی مثل سپاهان با مورایس و تراکتور با پاکو خمس هم مقطعی است؟
این مربی‌ها در حال حاضر تاثیرات مثبتی می‌گذارند اما اگر به مدت دو یا سه سال در ایران بمانند، ما می‌توانیم شاهد تاثیرات بلند مدت آنها باشیم. در غیر این صورت اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.


کد خبر : 1868960 |
18 بهمن 1401 ساعت 05:00 |
666 بازدید |

0
دیدگاه

سه گزینه ایرانی خوب برای تیم ملی داریم

* فکر می‌کنید دلیل این مسئله چیست؟ شما هم موافق این مسئله هستید که جریاناتی وجود دارد که تعدادی مربی به صورت ثابت بین تیم‌ها جابجا شوند؟
شاید چنین مسائلی باشد. آن دوستان هم درست می‌گویند اما تنها پاسخ من به این سوال، این است که پیشنهاد خوبی نداشتم و به همین دلیل است که از مربیگری فاصله گرفته‌ام. قطعا اگر پیشنهاد خوبی داشته باشم، برمی‌گردم.

1475713

* فکر نمی‌کنید بازگشت سرمربی‌ای مثل برانکو که همیشه نامش در مقاطع مختلف مطرح بوده، بتواند به ایران کمک کند؟
آقای کی‌روش حدود ده سال در ایران بود و آقای برانکو پنج سال به عنوان مربی تیم ملی و چهار سال هم بعنوان مربی باشگاهی در ایران حضور داشت و هر دوی این مربیان هم به سهم خودشان، خدمات زیادی به فوتبال ما داشتند اما در جام جهانی دیدیم که کی‌روش چیزی برای ارائه نداشت و نتوانست تحول اساسی ایجاد کند. برانکو هم ۹ سال اینجا بوده و همین شرایط را دارد. بنابراین شما باید به تغییرات اساسی فکر کنید و این چیزی است که مهم است. فوتبال ما نیاز به یک اتفاق جدید دارد.

* فکر می‌کنید بازیکنان و مربیان خارجی که امسال وارد فوتبال ما شده‌اند، توانسته‌اند تاثیری روی لیگ بگذارند؟
خیر. در طول این سال‌ها مربیان و بازیکنان خارجی تاثیر زیادی نداشته‌اند. ممکن است در برخی مربیان، در مقاطع کوتاه مدت، تاثیراتی گذاشته باشند اما در مجموع خیر.

* فکر می‌کنید بازگشت کی‌روش به فوتبال ایران، پیش از جام جهانی، تصمیم درستی بود؟
در آن مقطع بله، اما در حال حاضر فکر می‌کنم بهتر است که به سمت مربی‌های خودمان گردش کنیم. حالا کی‌روش رفته و ما باید برای آینده یک برنامه‌ریزی اصولی انجام بدهیم.

در این گفت‌وگو همچنین از جلالی درباره کیفیت مسابقات لیگ برتر و دوری‌اش از لیگ سوال کردیم که او در پاسخ درباره تلاش واسطه‌ها برای ارتباط با وی صحبت کرد.

* مدت‌ها گذشته و با وجود اینکه ما با کی‌روش، ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ تیم ملی را گرفتیم، شما همچنان اعتقاد دارید که بازگشت کی‌روش تصمیم درستی بوده است و در صورت عدم تغییر، نتیجه بدتری رقم می‌خورد. چه نتیجه‌ای بدتر از این می‌توانست با اسکوچیچ رقم بخورد؟
اگر تیم ملی با شرایطی که در آن زمان وجود داشت، به جام جهانی می‌رفت، به طور حتم ما با صحنه‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شدیم که آبروریزی آن می‌توانست به مراتب از نتایج بدتر باشد.

1648933

* درباره تیم ملی هم صحبت کنیم. کی‌روش رسما سرمربی قطر شد؛ در حال حاضر شما آینده تیم ملی را چطور می‌بینید و فکر می‌کنید در این مقطع باید چه کار کرد؟
ما باید در درجه اول، یک برنامه برای آینده داشته باشیم؛ برای مثال یک برنامه برای یک سال آینده یا جام جهانی بعد یا حتی ده سال بعد. برنامه، یک نیاز ضروری برای فوتبال ما است و اگر وجود نداشته باشد، همواره در وضعیت‌های این چنینی سرگردان خواهیم ماند.

* در واقع از نظر شما، مشکل ما پرورش مهاجم نیست و کلی است؟
وقتی یک لیگ نمی‌تواند سازنده و مولد باشد، ثروت، بازیکن، مربی، ایده و سبک بازی تولید کند، یعنی کیفیت‌ها پایین است. شما هیچ‌کدام از این‌ها را در لیگ نمی‌بینید‌. وقتی ما می‌گوییم کیفیت پایین است، پارامترهای زیادی را شامل می‌شود که یکی هم همین مهاجم است.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

* با توجه به اینکه شما در دوران حضورتان نتایج خوبی گرفته‌اید و افتخاراتی هم داشته‌اید، اینکه در این مدت پیشنهاد خوبی نداشته‌اید، عجیب نیست؟
من یک مسئله را می‌گویم که فکر می‌کنم جواب این سوال شما هم در آن نهفته باشد. من حدود ۲۰ ماه است که در لیگ نیستم و در تمام این مدت، هیچ‌کس سراغ من را نگرفته، جز یک قشر؛ آن هم واسطه‌ها بوده‌اند و می‌گفتند که اگر با ما همکاری کنید، می‌تواند به نفع‌تان باشد.

* و شما هم دوست ندارید از این طریق وارد فوتبال شوید؟
من دوست دارم به فوتبال برگردم اما دوست دارم همان‌طور که این سال‌ها بوده‌ام، باشم و از اول هم ارتباط با واسطه‌ها را دوست نداشتم. اصلا منظور من این نیست که همه کسانی که در فوتبال هستند، با واسطه‌ها در ارتباط هستند اما به هر حال در این دو سال به من چنین چیزهایی را گفته‌اند. البته گلایه‌ای هم ندارم و فوتبال همین است؛ مدتی هستی و مدتی نیستی. این‌ها شرایطی است که باید بپذیرید.

* شما چرا از مربیگری فاصله گرفته‌اید و مدتی است که در لیگ حضور ندارید؟
به خاطر اینکه ما را نخواستند و پیشنهاد خوبی نداشتیم.

* از نظر شما در حال حاضر بهترین گزینه برای تیم ملی ایران چه کسی است؟
به نظر من، در حال حاضر سه گزینه داخلی مناسب برای تیم ملی داریم؛ آقای علی دایی، آقای قلعه‌نویی و آقای گل‌محمدی. این سه نفر می‌توانند به فوتبال ملی ما کمک کنند، منتها باید آنها را باور کنیم به آنها زمان بدهیم و حمایت کنیم.


مجید جلالی بعد از نزدیک به 40 سال فعالیت در عرصه مربیگری آرام آرام به مرز بازنشستگی در این حرفه رسیده است.

مربی معروف ایران: دیگر من را نمی‌خواهند

* صحبت‌هایمان را از مسابقات لیگ برتر آغاز کنیم. سطح فنی رقابت‌های این فصل را چطور ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه مسابقات لیگ به دلایل مختلف کیفیت خوبی ندارد. البته این اواخر شاید یکی دو بازی وجود داشته که از نظر کیفی سطح خوبی داشته اما در مجموع وضعیت خوبی نداشته است.

* یعنی از نظر شما هم تغییر لازم بود و هم کی‌روش، بهترین گزینه بود؟
با توجه به اینکه زمان کمی تا جام جهانی وجود داشت، بله. از نظر من بهترین گزینه ایشان بود.

* در صحبت‌هایی که درباره کیفیت لیگ برتر داشتیم، شما گفتید که علوم مربیگری ما روی کاهش کیفیت لیگ برتر تاثیر داشته است. با این شرایط چطور فکر می‌کنید سرمربی داخلی می‌تواند به تیم ملی کمک کند؟
علوم مربیگری، یک چیز مثل تکنولوژی است. شما باید روی علوم مربیگری سرمایه‌گذاری کنید. مربی‌های ما دوست دارند صاحب این علوم باشند اما اینطور نیست که به سادگی در دسترس باشد. شما اگر می‌خواهید یک تکنولوژی یا علم را به دست بیاورید، باید برای آن هزینه کنید و این کار را باید فدراسیون فوتبال انجام بدهد. ما باید برای اینکه به علوم روز دست پیدا کنیم، روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم. ما آنها را به حال خودشان رها کرده‌ایم و در مقاطعی که به انتخاب می‌رسیم، می‌گوییم ما مربی نداریم. این شرایطی است که ما به وجود آورده‌ایم تا هر بار مربی خارجی بیاوریم. اگر ما روی مربی‌های داخلی سرمایه‌گذاری کنیم و آنها را پرورش بدهیم و مجهز کنیم، می‌توانیم بهترین مربی‌ها را داشته باشیم.

حالا در شرایطی که کی‌روش پس از ثبت دو شکست و یک پیروزی ایران را ترک کرد و امروز رسما به عنوان سرمربی تیم ملی قطر انتخاب شد، با مجید جلالی تماس گرفتیم و در خصوص این اتفاقات با او صحبت کردیم و از این کارشناس فوتبال ایران پرسیدیم با توجه به نتایج تیم ملی در جام جهانی، آیا همچنان از نظر او بازگشت کی‌روش، تصمیم درستی بوده است؟

* با توجه به بلاتکلیفی فعلی، فکر می‌‌کنید ایران چقدر برای جام ملت‌ها شانس داشته باشد؟
ما به صورت بالقوه، این ظرفیت را داریم که به عنوان مدعی در جام ملت‌ها حاضر شویم اما اینکه بتوانیم قهرمان شویم، بسیار سخت است. با توجه به شرایطی که در فوتبال آسیا وجود دارد و روز به روز هم سخت‌تر خواهد شد، مسیر سختی را پیش رو داریم.



منبع

* یکی از مسائلی که این روزها درباره آن صحبت می‌شود، فقر مهاجم گلزن در لیگ ما است که البته اتفاق جدیدی هم نیست و سال‌هاست که در لیگ وجود دارد. فکر می‌کنید دلیل این مشکل چیست؟
این هم بخشی از کیفیت است. زمانی که ما می‌گوییم کیفیت پایین است، یکی از پارامترهای آن می‌تواند تعداد حمله‌ها، ضربه‌ها به سمت دروازه و گل‌هایی باشد که رد و بدل می‌شود. همه اینها به کیفیت ربط دارد.

* فکر می‌کنید این کاهش کیفیت چه دلایلی دارد؟
دلایل زیادی دارد که باید بررسی شود و شاید در یک مکالمه تلفنی نتوان درباره آن صحبت کرد اما مهم‌ترین دلایل آن، شرایط اجتماعی و دیدگاهی که صرفا نسبت به نتیجه وجود دارد، است. بی ثباتی شغل مربیگری در لیگ ما که باعث می‌شود مربی‌ها نتوانند کار ماندگار و اثرگذاری انجام بدهند و همه صرفا می‌خواهند نتیجه بگیرند. همچنین غیبت هواداران، سطح علوم مربیگری و کمبود سطح توقع جامعه فوتبال، به خصوص رسانه‌ها از کیفیت که باعث شده همه به نتیجه پایانی توجه داشته باشند هم تاثیرگذار بوده است.

1648932

* با توجه به اینکه تیم ملی ایران موفق نشد در جام جهانی نتایج خوبی کسب کند، چرا فکر می‌کنید برگشت کی‌روش اتفاق خوبی بود؟
اگر به دو ماه قبل از جام جهانی برگردید، وضعیت تیم ملی و اخباری که از داخل تیم به گوش می‌رسید، دودستگی‌هایی که ایجاد شده بود، عدم اعتماد و باور و همچنین شرایط اجتماعی، یک زنگ خطر برای ما در جام جهانی بود و وضعیت می‌توانست خیلی بدتر شود. با توجه به آن وضعیت، تغییر یک ضرورت بود.

به گزارش ورزش سه، مجید جلالی یکی از اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال بود که پیش از آغاز رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، موافق برکناری دراگان اسکوچیچ و بازگشت کارلوس کی‌روش به فوتبال ایران بود.