نیمان علیه کارلسن؛ وقتی نابغه شطرنج عصبانی شد

در سیاره ای که در آن دیگر چیزی نیست که کشف نشده باشد و به راحتی با استفاده از تلفن همراه می توان با دورترین نقاطش ارتباط داشت، یکی از معدود اسرار زمینی این است که هوش انسان تا کجا می تواند پیش برود؟ اینکه شطرج‌بازی مثل مگنوس کارلسن که سال هاست در این ورزش بی رقیب است و سلطه او به حدی بوده که از رقابت خسته شده، چگونه می تواند از انسانیت فاصله بگیرد. ورزشکاری فرازمینی که به نظر دست نیافتنی بود، اما ناگهان احساس مرگباری مثل خشم او را به زمین بازمی گرداند.


کد خبر : 1845373 |
04 مهر 1401 ساعت 20:59 |
130 بازدید |

0
دیدگاه

یادمان آمد چرا شطرنج را دوست داریم


مگنوس کارلسن، نابغه و قهرمان شطرنج دنیا، اخیرا در حرکتی جنجالی و اعتراض آمیز مقابل نیمان پس از دو حرکت تسلیم شد. او نیمان را به تقلب متهم کرده است.

نیمان علیه کارلسن؛ وقتی نابغه شطرنج عصبانی شد

به گزارش “ورزش سه”، دو ورزش در دنیا وجود دارند که از یک منظر بسیار جالب توجه هستند. صحبت از شطرنج و بوکس است. یا باید رقیب‌تان را به کمک هوش و عقل‌تان شکست دهید یا این کار را با زور بازو. رخ به رخ رقیب پشت تخته شطرنج یا در رینگ. دو ورزشی که در طول تاریخ اسطوره‌های بزرگی داشته اند. ستاره هایی که سال ها با استفاده از برتری فکری و جسمی خود، در شطرنج و بوکس یکه‌تاز بوده اند و برتری خود را به رخ کشیده اند.

منبع: مارکا



منبع هنوز ثابت نشده که نیمان در تقابل آنلاین اخیر با کارسلن تقلب کرده یا خیر اما از عقب‌نشینی و انصراف مرد نروژی در دومین حرکت مشخص است که کارلسن دیگر نمی خواهد با او کاری داشته باشد. او می خواهد که نیمان از ذهن و خاطره اش محو شود ولی گاهی اوقات تنها یک اشاره و ذکر نام نیمان کافی است تا زندگی کارلسن آشفته شود.

سوایگ در گزارش خود از سفر رابرت اسکات به قطب جنوب نوشته است:« نام روئالد آموندسن نروژی(نخستین کسی است که به هر دو قطب شمال و جنوب رسید) فقط یک بار در صفحات دفتر خاطرات اسکات دیده می شود. سپس دیگر هرگز. مشخص است که سایه آموندسن همواره با اسکات بود و زندگی او را تحت الشعاع قرار داد(اسکات در دومین سفر مخاطره‌آمیزش به قطب جنوب رهبری هیأتی پنج نفره را عهده‌دار بود و در ۱۷ ژانویهٔ ۱۹۱۲ به قطب رسید، اما دریافت که هیئت اکتشافی نروژی به فرماندهی روئالد آموندسن پیش از او به قطب جنوب رسیده بود. اسکات و چهار نفر همراهش در طی سفر بازگشتشان بر اثر خستگی، گرسنگی و سرمای شدید جان باختند.)»

نیمان تایید کرده که بین 13 تا 17 سالگی پیروزی هایی با استفاده از تقلب داشته ولی تاکید دارد که دیگر برای پیروزی از آن روش ها استفاده نمی کند. آیا این داستان نیمن یک شوخی زودگذر است یا یک بخش کامل در صفحه ویکی‌پدیای کارلسن را به خود اختصاص خواهد داد؟ به زودی متوجه خواهیم شد. هرچه است، او توانسته مگنوس را به شطرنج و سرتیتر اخبار برگرداند و به ما یادآوری کند که چقدر رمز و راز شطرنج و خود شطرنج را دوست داریم. حتی اگر از آن شناختی نداشته باشیم و حتی اگر آن را یک بازی قدیمی تاریخ مصرف گذشته بدانیم. به عنوان مثال، لیگ اسطوره‌ها، اگر شکل دیگری از شطرنج نیست، پس چه می تواند باشد؟ تاکتیک هجوم، استراتژی برای به دست آوردن کنترل بازی یا طرح ریزی یک نقشه با خونسردی برای اینکه بدانید چگونه بازی را ببرید. درست مثل بوکس، درست مثل زندگی.

هیچکس در 9 سال سلطه ماگنوس کارلسن در شطرج نتوانسته بود برتری او را تحت الشعاع قرار بدهد. او هرگز رقیبی بزرگ و نزدیک به خودش نداشته است. رقبایی چون بوریس اسپاسکی و کارپوف نبودند تا او بتواند با آنها رقابت کرده و بزرگ و بزرگتر شود. کار به جایی رسید که کارلسون از دفاع از عنوان قهرمانی خود منصرف شد چرا که انگیزه ای برای رقابت نداشت. حالا یک رقیب 19 ساله به نام نیمان آمریکایی ظاهر شده و او را به چالش کشیده است. نیمان که چیزی بیش از پاورقی در زندگی نامه نروژی نیست، تهدید می کند که سایه ای می شود که آینده او را تاریک خواهد کرد.